It’s the end of (online advertising) world as we know it?

Χθες είχαμε μία πολύ σημαντική είδηση που κατά τη γνώμη μου θα επιφέρει δομικές αλλαγές στο χώρο της online διαφήμισης. Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μέτρησης επισκεψιμότητας, η Nielsen Netratings, ανακοίνωσε ότι από τώρα και στο εξής ο συνολικός χρόνος παραμονής στο site θα αντικαταστήσει τα pageviews ως μονάδα μέτρησης της δημοφιλίας ενός site.

Το πρώτο πράγμα στο οποίο αξίζει να σταθούμε είναι ότι μιλάμε για μια αλλαγή που έγινε από μια εταιρεία της οποίας οι μετρήσεις χρησιμοποιούνται για το μοίρασμα εκατομμυρίων δολαρίων. Δεν μιλάμε δηλαδή για κάποια αερολογία (πχ. Cost Per Influence) κάποιου αλλοδαπού blogger-«γκουρού» της πλάκας.

Και τι νοιάζει εμάς τους τελικούς χρήστες ρε Μπούλη αυτή η εξέλιξη; Δεν σας αφορά καθόλου. Αφορά όμως ολόκληρο το κύκλωμα της αγοράς διαφήμισης (sites και διαφημιστικές) διότι η νέα μονάδα μέτρησης δημοφιλίας θα πρέπει να μεταφραστεί μοιραία και σε μονάδα μέτρησης διαφημιστικού χώρου.

Η είδηση δεν αποτελεί κατά τη γνώμη μου μεγάλη έκπληξη. Το pageview ήταν και εξακολουθεί να είναι επαρκής μονάδα μέτρησης στα κλασσικά web sites όπου το κάθε κλικ του χρήστη έχει σαν αποτέλεσμα το φόρτωμα μιας ολόκληρης σελίδας, άρα και των banners που αυτή πιθανώς έχει. Οταν όμως ένα site είναι στημένο με τεχνικές AJAX, δηλαδή το κάθε κλικ του χρήστη δεν αλλάζει ολόκληρη τη σελίδα αλλά μόνο μέρος αυτής, τότε το pageview είναι ανεπαρκές γιατί δεν υπάρχει μία κοινά αποδεκτή μέθοδος με την οποία θα αλλαζουν και τα δημιουργικά στη σελίδα.

Οι πιο βιαστικοί σε αυτό το σημείο θα πουν «κανένα πρόβλημα, θα παίξουμε με χρονοχρέωση και θα δίνουμε στον πελάτη unique visitors». Δεν αντιλέγω ότι είναι και αυτό μία λύση. Μοιραία όμως θα έρθει και η ανάγκη να προβληθούν παραπάνω από ένας διαφημιζόμενοι σε ένα AJAX site την ίδια μέρα και ώρα. Και θα είναι καλό να βρεθεί μία μέθοδος σχετικά γρήγορα ώστε να αποφύγουμε το φαινόμενο των sites τσίρκων τα οποία προκειμένου να χωρέσουν πολλούς πελάτες με χρονοχρέωση, αυξάνουν τους διαφημιστικούς χώρους.

Μία λύση, αρκετά καλή κατά τη γνώμη μου, έχει ήδη δοθεί από το MSN στο καινούργιο hotmail που είναι φτιαγμένο με τεχνικές AJAX. Εκεί το κάθε user interaction κάνει refresh στους διαφημιστικούς χώρους. Ετσι ενώνει με κομψό τρόπο τους δύο κόσμους. Χρησιμοποιεί το AJAX για καλύτερη εμπειρία του χρήστη και ταυτόχρονα διατηρεί και το ad impression που ούτως ή άλλως θα γινόταν αν ολόκληρη η σελίδα φορτώνοταν από την αρχή.

Με την υιοθέτηση όμως του χρόνου παραμονης ως μονάδα μέτρησης δημοφιλίας από τη Nielsen (και λογικά θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιπο) πιστεύω ότι μεσοπρόθεσμα η διαφημιστική αγορά θα ζητήσει και κάποιο αντίστοιχο «νόμισμα» για την αγορά διαφημιστικού χώρου, που μοιραία θα βασίζεται στο χρόνο. Αφ’ ενός γιατι θα πρέπει να υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ δημοφιλίας και αξίας διαφημιστικού χώρου και αφετέρου -και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι το πιο σημαντικό- θα μπορέσει να συγκρίνει πιο αξιόπιστα το κόστος διαφήμισης στο Internet με το αντίστοιχο κόστος στα άλλα δύο ηλεκτρονικά μέσα, την τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Εάν γίνει αυτό καταλαβαίνετε ότι οι εξελίξεις και οι πιθανές ανατροπές στην κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης θα είναι δραματικές.

Προφανώς όλα τα παραπάνω δεν θα ξεκινήσουν από αύριο. Οι λόγοι είναι εμπορικοί αλλά και τεχνικοί αφού μία τέτοια αλλαγή δεν μπορεί να υποστηριχθεί από τα τωρινά εργαλεία adserving. Σίγουρα όμως οι εξελίξεις δείχνουν ότι ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην online διαφήμιση που αν μη τι άλλο θα παρουσιάσει μεγάλο ενδιαφέρον.

Advertisements

8 Σχόλια

  1. chaca-khan on

    να προσθέσω ότι η μέτρηση των unique visitors χάνει και τους feed readers (η χρονομέτρηση;)

  2. Tsevdos John on

    And I feel fine!!!

  3. arammos on

    Εγώ πάλι γιατί θα πρότεινα ένα συντελεστή που να προκύπτει από το σύνολο των στατιστικών δεδομένων ο οποίος να αλλάζει μορφή ανάλογα με το είδος του site. Ακόμα πως συγκρίνεις τον χρόνο παραμονής σε ένα site περιεχομένου με ένα site αγορών ή μια υπηρεσία web mail ή το youtube. Νομίζω ότι μόνο ένας συνδυασμός είναι η «κάποια λύσις».

  4. mpoulis on

    @chaca-khan
    Τους unique που διαβαζουν τα feeds μπορείς να τους δεις με διάφορους τρόπους.

    @arammos
    Το είδος του site είναι κάτι τελείως υποκειμενικό. Και ποιος θα ορίσει το «ιδανικό» για κάθε είδος;

  5. arammos on

    Λάθος δικό μου εννοώ ανάλογα με την τεχνολογία που χρησιμοποιεί.
    Ποιός όρισε τον χρόνο παραμονής;

  6. mpoulis on

    @arammos
    Μίλησες για στατιστικά δεδομένα αναλογα με το είδος του site. Για να λειτουργούσε κάτι τέτοιο θα έπρεπε να υπάρχει και ένα μέτρο που θα έλεγε ότι το ιδανικό δεδομένο για τα sites τυπου Χ είναι αυτό.
    Η παραπάνω διόρθωση σου αναιρεί αυτομάτως και τη δικια μου παρατήρηση. 🙂

  7. arammos on

    Κάτι τέτοιο… δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο γενικά είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα. Λύση δεν υπάρχει χωρίς να αδικηθούν κάποιοι. Σημασία μάλλον έχει και θα έχει το πως παρουσιάζεις εσύ τα στατιστικά σου.

  8. Ηλίας Χατζής on

    Νομίζω πως η υιοθέτηση CPC και CPA (δεν σημαίνει πως αποκλείουν υπάρχοντα μοντέλα χρέωσης) από δικτυακούς τόπους που πουλάνε διαφήμιση λύνει το θέμα των μετρήσεων και της διαφοροποίησης των sites.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: