«Ακολουθεί πολιτική διαφήμιση»

Μόλις είδα ένα από τα πρώτα τηλεοπτικά σποτ του ΠΑΣΟΚ. Ολόκληρο το σποτ βασίζεται στο θέμα των πρόσφατων πυρκαγιών και προβάλλει μια σειρά φωτογραφιών και γραπτών μηνυμάτων. Ουσιαστικά χωρίζεται σε δύο τμήματα: Το πρώτο που δειχνει φωτογραφίες από την καταστροφή και λέξεις όπως (αν θυμάμαι καλά) «πόνος», «ντροπή» κλπ και το δεύτερο που δείχνει μια σειρά από φωτογραφίες πολιτών διαφόρων κατηγοριών π.χ. νεαρή γυναίκα, μεσήλικας άνδρας κ.α. μαζί με θετικά μηνύματα για το μέλλον.

Η απορία μου έγκειται στο εξής: Ενώ στο δεύτερο κομμάτι τα πρόσωπα φαίνεται ότι ποζάρουν, στο πρώτο κομμάτι οι φωτογραφίες μοιάζουν να είναι πραγματικές, π.χ. Φαίνεται μια γριούλα ανάμεσα στα καμμένα, ένας άνδρας με την απόγνωση ζωγραφισμένη στο πρόσωπο του, μια γυναίκα και ένα κορίτσι που αγκαλιάζονται κλπ. Eάν όντως πρόκειται για πραγματικές φωτογραφίες που έχουν παρθεί από κάποιο ειδησεογραφικό πρακτορείο, τα άτομα που απεικονίζονται (τα περισσότερα πλάνα είναι πολύ κοντινά) ρωτήθηκαν για το εάν επιθυμούν να παρουσιάζονται στην προεκλογική καμπάνια ενός κόμματος;

Eάν πάλι οι φωτογραφίες δεν είναι ρεπορταζιακές, δηλαδή πόζαραν κάποια μοντέλα στις καμμένες περιοχές, τότε πραγματικά αξίζουν συγχαρητήρια στο φωτογράφο που κατάφερε να αποτυπώσει τόσο δυνατά συναισθήματα σε ελεγχόμενες συνθήκες φωτογράφισης.

Advertisements

7 Σχόλια

  1. barak on

    Εγώ πάλι δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η σήμανση πως ακολουθεί πολιτική διαφήμιση. Τι σκοπό εξυπηρετεί; Μη με αιφνιδιάσει; Άσε που όποιο σκοπό κι αν εξυπηρετεί μου φαίνεται πως δεν είναι καθόλου κολακευτικός για την τηλεοπτική διαφήμιση γενικότερα. Σα να λέμε «το νου σου μην παρασυρθείς». Κανένα πρόβλημα να παρασυρθείς όταν πρόκειται για οδοντόκρεμα αλλά όχι για πολιτικό κόμμα.

  2. uroborus on

    Νομίζω ότι επιβάλλεται καθώς πολύ συχνά οι πολιτικές διαφημίσεις είναι αρκετά διαφορετικές. Είναι και απο τις λίγες που κατηγορούν άμεσα άλλα «προιόντα» και επίσης πρέπει να είναι σαφές πως κάποιος διεκδικεί τη θέση σου για κοινωνικό θέμα. Άλλωστε το τι οδοντόκρεμα χρησιμοποιείς επηρεάζει μόνο την οδοντοστοιχία σου, η ψήφος σου όμως…

  3. mpoulis on

    Θα συμφωνήσω με τον uroborus σχετικά με το σκοπό της σήμανσης, αν και με τα σημερινά δεδομένα της τηλεοπτικής ενημέρωσης το βρίσκω λίγο υποκριτικό.

    Παιρνω όμως την πάσα της άμεσης σύγκρισης με άλλα προϊόντα. Απο αυτά που γνωρίζω (εχω μια μικρή επιφύλαξη για το αν ισχύει ακόμη) δεν επιτρέπεται από το νόμο η άμεση σύγκριση συναφών προϊόντων. Δηλαδή δεν μπορεί η τράπεζα Χ να βγάλει μία διαφήμιση και να λέει «Ελατε σε μας, έχουμε καλυτερα επιτόκια και εξυπηρετηση από την τραπεζα Υ», κάτι πχ που βλέπουμε πολύ συχνά σε αμερικάνικες διαφημίσεις. Στην Ελλάδα όμως αυτό έχει συμβεί κατ’ επανάληψη στην πολιτική διαφήμιση. Ο νόμος τις διαχωρίζει; υπάρχει κενό; δεν έχει ασχοληθεί κανείς;

    Μπορεί να μας διαφωτίσει κάποιος ειδικότερος;

  4. fotis on

    Μήπως όμως το αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται είναι το αντίθετο από το αναμενόμενο?

    Δηλαδή, μήπως ο χρήστης του R/C μόλις δει την ένδειξη ‘Ακολουθεί πολιτική διαφήμιση’, αλλάζει με την μια το κανάλι, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα έβλεπε το spot, ανάμεσα στο διαφημιστικό μπουκέτο?

    Απορία απλή διαπιστώνω, γιατί έτσι ακριβώς πράττω.

  5. uroborus on

    Ανεξάρτητα με όλα τα παραπάνω ρώτησα και έμαθα κανά δύο πράγματα χρήσιμα. Συγκεκριμένα ο έγκριτος και εξαιρετικός συνέδελφος κος Αντωνίου με ενημέρωσε ότι αυτή η βιόλα ξεκίνησε με τις εκπομπές στυλ telemarketing (αν παρατηρήσετε υπάρχει παρόμοια σήμανση ότι ακολουθεί εκπομπή τηλεπώλησης). Το λοιπόν μέχρι πριν από ολίγα χρόνια έβγαινε η Ελενιτσα – Ελενάρα και έβγαζε στα πρωινάδικα τον κάθε πικραμένο που πούλαγε taper κλπ προιόντα. Το προβλήμα ήταν ότι με τον τρόπο αυτό δεν υπήρχε αγγελιόσημο μέχρι που επενέβει το ΕΣΡ και είπε αυτά που είπε και μπήκε η σήμανση.

    Δεν γνωρίζω αν παρόμοιοι λόγοι οδήγησαν και στις τηλεοπτικές διαφημίσεις αλλά μπορεί.

    Επίσης, μην ξεχνάμε ότι επειδή μία διαφήμιση δεν πουλάει κάτι συγκεκριμένο μπορεί όντως να προκαλέσει σύγχυση..

  6. JustAnotherGoneOff on

    Επειδή απορρέουν πολλά ερωτήματα ταυτόχρονα από το εύστοχο σχόλιο σου Μπούλη, μπορώ να πω την άποψή μου για ένα σημείο μόνο. Ακριβώς επειδή είναι πολιτική η διαφήμιση, ο «δανεισμός» δημοσιογραφικών πλάνων είναι θεμιτός από τη στιγμή μία «δραματοποιημένη» καμπάνια (με ηθοποιούς δλδ) θα ήταν το λιγότερο υποκριτική.

    Αλλά αυτό δεν είναι προνόμιο της συγκεκριμένης διαφήμισης του Πασοκ, έχει χρησιμοποιηθεί πάρα πολλές φορές και στο παρελθόν αυτή η τακτική απ’ όλα τα κόμματα.

    Εξάλλου, η σήμανση πολιτική διαφήμιση τονίζει το γεγονός ότι δεν παρουσιάζει εμπορικό προϊόν αλλά χαρακτηρίζει τον «ενημερωτικό» χαρακτήρα και την παρουσίαση θέσεων και αντιθέσεων. Καλλιεργεί πελατειακή σχέση μεν αλλά αυστηρά μέσα στα πλαίσια μιας προεκλογικής καμπάνιας που συνάδει με τον εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο προβολής του κάθε κόμματος (δλδ, μόνο σε προεκλογική περίοδο)

    Συμφωνώ με τη τελευταία επισήμανση του Ουροβόρου περί σύγχυσης, αλλά αυτό αφορά μια γενικότερη συζήτηση κι όχι στοχευμένη σε ένα μόνο κόμμα.

  7. Evangelos on

    Γιώργο

    ελπίζω να μπορέσω να σας διαφωτίσω κάπως παραθέτοντας δύο μικρά αποσπάσματα από τον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης-Επικοινωνίας.

    […]Οι διαφημίσεις που περιέχουν συγκρίσεις πρέπει να σχεδιάζονται με τέτοιον τρόπο, ώστε η
    σύγκριση αυτή να μην παραπλανά και να υπόκειται στις αρχές του θεμιτού ανταγωνισμού. Τα στοιχεία σύγκρισης πρέπει να βασίζονται σε δεδομένα που μπορούν να αποδειχθούν και δεν πρέπει να επιλέγονται κακόπιστα και μεροληπτικά[…]

    […]Η εφαρμογή και τήρηση αυτού του Παραρτήματος (για την πολιτική διαφήμιση δηλαδή) στηρίζεται αποκλειστικά στην ελεύθερη βούληση των πολιτικών, των τεχνικών επικοινωνίας και των μέσων ενημέρωσης
    να αυτοδεσμευθούν στις αρχές του, με βάση το σύστημα αυτοελέγχου και αυτοπεριορισμού[…] ή καλύτερα [!!!]

    Το παράρτημα για την πολιτική διαφήμιση θα το βρείτε όλο στον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης-Επικοινωνίας ο οποίος βρίσκεται στο http://www.edee.gr/de_code.html

    Όπως θα καταλάβετε αν τον διαβάσετε χρειάζεται πολλές προσθήκες, ειδικά στο πλάισιο των νέων ΤΠΕ.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: