Social media και στοχευμένη διαφήμιση

Από τότε που έσκασε η ιστορία με τη Microsoft και το Facebook έχω σπάσει το κεφάλι μου να καταλάβω τι παίζεται. To ποσό που έδωσε η Microsoft είναι εξωφρενικό ενώ εξίσου ακατανόητο είναι και το γεγονός ότι μία εταιρεία εξαγοράζει μόνο το 2% μίας άλλης εταιρείας για άλλο σκοπό πλην του μερίσματος.

Σήμερα όμως διαβάζοντας δύο άρθρα μέσω του vrypan τα οποία αναφέρονται στις αυριανές ανακοινώσεις της Google σχετικά με τα social media το πράγμα αρχίζει να ξεκαθαρίζει.

Το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο των sites τύπου facebook, hi5, linkedin κλπ είναι τα στοιχεία που έχουν δηλώσει οι χρήστες τους (ηλικία, φύλλο, ακούω ροκ κλπ). Και πιο σωστά περιουσιακό στοιχείο αποτελεί η εμπορική αξιοποίηση τους, δηλαδή η προβολή στοχευμένης διαφήμισης βάσει αυτων των στοιχείων.

Το σερβίρισμα διαφήμισης με βάση δημογραφικά στοιχεία που έχει δηλώσει ο χρήστης δεν είναι κάτι καινούργιο. Το κάνουν εδώ και χρόνια η Yahoo, το hotmail οι nytimes κ.α. μέσα στο περιβάλλον των site τους.

Η είδηση είναι ότι τώρα πάει να φτιαχτεί ένα δίκτυο τύπου adsense που θα σερβίρει διαφημίσεις και σε third party sites στοχεύοντας με δημογραφικά στοιχεία αντί  του περιεχομένου. Δηλαδή ο χρήστης που έχει γραφτεί μια φορά στο facebook, τρώει ένα unique cookie και αν στη συνέχεια επισκεφτεί ένα άλλο site που ανήκει στο ad network του facebook ο adserving κωδικας του facebook θα αντλεί τα στοιχεία του χρήστη και θα σερβίρει σχετική διαφήμιση.

Από την άλλη μεριά το Google θα ανακοινώσει αυριο τα σχέδια του περί δημιουργίας ανοικτής πλατφόρμας για social apps. Ουσιαστικά θα πρόκειται για APIs που θα γίνονται hosted από το Google (εχει σημασία αυτό) και θα χρησιμοποιούνται από δύο μεριές:

1) Τα social networking sites που θα συνεργαζονται με το interface της Google και θα απαντάνε με στοιχεία για τους χρήστες τους (profile information, friends και activities) στις κλήσεις του open social, οι οποίες θα γίνονται από:

2) Τους  developers για social apps που χρησιμοποιώντας το interface της Google  θα μιλάνε με το ίδιο interface με τα παραπάνω social networking sites.

Το προφανές πλεονέκτημα για τους developers είναι ότι θα φτιαχνουν μία εφαρμογή η οποία θα παίζει σε πολλά social networking sites χωρίς αλλαγές. Πολύ καλό, μπράβο Google κλπ. Αλλά γι αυτό γίνεται όλη αυτή η φασαρία ;  Ενα api είναι η απάντηση της Google στην κίνηση της Microsoft ;

Δεν νομίζω.

Η ουσία, κατά τη γνώμη μου, είναι αλλού. Από τι στιγμή που η Google μέσω των APIs  θα λειτουργεί σαν ενδιάμεσος μεταξύ developers και sites σημαίνει ότι η ίδια θα έχει πρόσβαση στα στοιχεία που περνάνε μέσω των APIs και άρα θα μπορεί να τα συνδέσει με το δικό της cookie και να σερβίρει σχετική διαφήμιση στο δίκτυο της!

Ας το δούμε με ένα παράδειγμα: Εστω ότι ο Χ χρήστης επισκέπεται ένα site που περιέχει διαφημίσεις από το Google και κάνει κλικ σε μία διαφήμιση. Αυτομάτως θα φάει ένα cookie μέσω του οποίου το Goofle θα τον αναγνωρίζει μοναδικά. Εστω τώρα ότι ο χρήστης είναι και μέλος, ας πούμε, του hi5 και μέσα στο hi5 εντοπίζει μία εφαρμογή που τον ενδιαφέρει. Και έστω ότι αυτή η εφαρμογή χρησιμοποιεί το Open Social του Google. H εφαρμογή θα αντλεί τα στοιχεία του χρήστη από το hi5 μέσω του open social της Google. Αρα η Google μπορεί να κρατάει αυτά τα στοιχεία και να τα συνδέσει με τo δικό της unique id. Οπότε την επόμενη φορά που ο ίδιος χρήστης θα κάνει κλικ σε ένα Google ad που θα υπάρχει σε ένα άσχετο site η Google θα έχει στοιχεία και για το προφίλ του στο hi5. Σε δεύτερη φάση η Google μπορεί στον adserving κωδικα της να γράφει και third party cookies οπότε πριν δείξει τις διαφημίσεις στη σελίδα του x site να λαμβάνει υπόψη και τα στοιχεία του χρήστη από το hi5!

Καλό?

Για να συνοψίσω η ιστορία έχει να κάνει με το πως θα εκμεταλευτούν, για τα δικά τους διαφημιστικά δίκτυα, οι Microsoft και Google τα στοιχεία που έχουν δώσει οι χρήστες στα διάφορα social networking sites.

Η προσέγγιση της Microsoft είναι σχετικά απλή. Διαλέγω τον μεγαλύτερο, και τον χρηματοδοτώ για να φτιάξει μία διαφημιστική πλατφόρμα τύπου adsense που θα στοχεύει όμως με βάση τα δημογραφικά στοιχεία των χρηστών του.

Η προσέγγιση της Google είναι διαφορετική. Αντί να εξαγοράσω τον ένα ή τους δύο μεγάλους παίκτες (και πότε τελειώνει αυτό;) και λαμβανοντας υπόψη ότι ήδη έχω το διαφημιστικό δίκτυο δημιουργώ μία πλατφόρμα που προσφέρει κάτι χρήσιμο και αντλώ τα στοιχεία από τα social networking sites ως διαμεσολαβητής.

Advertisements

10 Σχόλια

  1. apostolos on

    Πολύ καλή η ανάλυση σου. Έχεις απόλυτο δίκιο για το ποιός είναι ο στόχος της google με το Open Social. Μία ακόμα εκδοχή της στρατηγικής της google (που δεν ακυρώνει την δική σου, αλλά μπορεί να την συμπληρώνει) μπορείς να βρεις στο blog μου.

  2. barak on

    Καταρχήν πιστεύω πως ο πρωταρχικός λόγος που η MS έδωσε αυτό το εξωφρενικό ποσό είναι για να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μπει μέσα το Google. Από εκεί και πέρα όλο αυτό το κόσνεπτ της p2p διαφήμισης που προωθεί το Facebook μένει να αποδειχτεί αν μπορεί να δουλέψει. Φλερτάρει πολύ έντονα με το spam οπότε θα περάσει καιρός μέχρι να μπορούμε να βγάλουμε ασφαλές συμπέρασμα.

    Προσωπικά πάντως πιστεύω πως υπάρχει κι ένας τρίτος λόγος που η MS μπαίνει στο Facebook κι έχει να κάνει με την πλατφόρμα για δημιουργία εφαρμογών. Αν κάποια στιγμή αυτή η πλατφόρμα γυρίσει σε .Net Framework τότε το Facebook θα έχει μια πανστρατιά developers να το στηρίζουν.

    Πάντως όλο αυτό το νταβαντούρι που περιγράφεις εγείρει ένα τεράστιο θέμα προστασίας προσωπικών δεδομένων και δεν νομίζω πως θα περάσει έτσι εύκολα.

  3. chaca-khan on

    «Πάντως όλο αυτό το νταβαντούρι που περιγράφεις εγείρει ένα τεράστιο θέμα προστασίας προσωπικών δεδομένων και δεν νομίζω πως θα περάσει έτσι εύκολα»
    indeed
    προκαλεί έκπληξη το πώς ξαφνικά οι άνθρωποι και οι χρήστες που δύσκολα πα΄ρεθεταν τα στοιχεία τους στα blogs, myspace κτλ, τώρα ξαφνικά (ακριβώς επειδή το facebook ξεκίνησε ως communities σπουδαστών με άλλη κουλτούρα χρήσης)χορεύουν το χορό του facebook επειδή «έτσι το βρήκανε».

  4. mpoulis on

    Τα δεδομένα δεν είναι και τόσο προσωπικά από την άποψη ότι πρόκειται για public profiles που μπορεί να τα δει ο οποιοσδήποτε.

    Πρόσεξτε, εδώ δεν έχουμε να κάνουμε πχ με ένα eshop στο οποιο δίνεις κάποια προσωπικά στοιχεία προκειμένου να διεκπεραιωθεί η συναλλαγή σου και αυτά αφορούν μόνο εσένα και το eshop.

    Τα στοιχεία είναι διαθέσιμα στο internet από τους ίδιους τους χρήστες. Και στην τελική, το ονομα του χρήστη είναι το τελευταίο που τους ενδιαφέρει. Αυτό που έχει σημασία είναι τα υπόλοιπα στοιχεία του προφίλ σου.

    Barak δεν νομίζω ότι έχει σημασία η πλατφόρμα στην οποία βασίζεται το facebook από τη στιγμή που oi 3rd party developers επικοινωνούν με αυτό μέσω http και xml. Αυτό που μπορεί ίσως να γίνει θα είναι να ξαναγραψουν το facebook σε .net και να κάνουν τη ζωή των .net facebook developers πολύ πιο εύκολη σε σχέση με τους υπόλοιπους. Αλλά το βρίσκω ήσσονος σημασίας θέμα.

  5. Μarios on

    Τα δεδομένα τα δίνεις αν θέλεις και φυσικά δεν χρειάζεται να τα δώσεις όλα. Απλά αν πεις σε ποια πόλη μένεις π.χ. Πάτρα, θα γλιτώνεις διαφημίσεις για Αθήνα. Επίσης δεν χρειάζεται να δίνουμε το αληθινό μας όνομα, κάτι που συνηθίζεται τώρα.

    «Σε δεύτερη φάση η Google μπορεί στον adserving κωδικα της να γράφει και third party cookies οπότε πριν δείξει τις διαφημίσεις στη σελίδα του x site να λαμβάνει υπόψη και τα στοιχεία του χρήστη από το hi5!»
    Δεν νομίζω πως θα το κάνει αυτό, μιας και πολλοί χρήστες διατηρούν λογαριασμούς σε πολλά δίκτυα ταυτόχρονα. τότε θα κρατάει όλα τα στοιχεία και θα τα συνδυάζει; Το βρίσκω λίγο υπερβολικό και evil. μόνο η Microsoft θα το έκανε.
    Αν είναι έτσι, τότε το καλύτερο ad network θα μπορούσε να ήταν ο browser.. θα συμπληρωνες και μια φόρμα με τα πολυτιμα στοιχεία σου, και μαζί με τα cookies και το ιστορικό σου, θα σου σέρβιρε τις πιο στοχευμένες διαφημίσεις 🙂
    Μία σημαντική παράμετρος που δεν αναφέρθηκε είναι το ‘social graph’.

  6. mpoulis on

    Μάριε το social graph είναι απλά ένα ακόμη κριτήριο στόχευσης. πχ θέλω να απευθυνθώ σε όλους τους χρήστες που είναι μέλη σε groups που αφορούν τη μουσική.

  7. topapei on

    exeis kanei apisteuti analusi…me kollises…wraios

  8. Tasos on

    Δυστυχώς… έτσι όπως τα λέει ο mpoulis είναι τα πράματα, για να μη πω ακόμα χειρότερα. Μη περιμένετε καμιά νομική κάλυψη από πουθενά, γιατι τα στοιχεία (και δε μιλάω για όνομα, για τα άλλα λέω, που πρέπει να ‘σαι πολύ προχωρημένος χρήστης για να τα κρύψεις (βλ. anonymous serfing κτλ.). Το μόνο που θα μένει στις διαφημιζόμενες μέσω «μεγάλων αδελφών) είναι να μας στέλνουνε τα… αγαθά των εις την οικίαν μας, ως το αναδιπλούμενον μαχαιρίδιον του παππού της εις την ελληνικήν τηλεόρασιν προβαλλομένης διαφημίσεως!
    Βέβαια οι σκεπτόμενοι χρήστες ΔΕΝ θα κάνουν κλικ σε διαφημίσεις (μένα μου λες!!!) οπότε μηδέν εις το πηλίκον. Έλα όμως που οι εταιρείες αυτές στοχεύουν σε ΜΗ σκεπτόμενους (ούτω πως) χρήστες… Βοήθειά μας!

  9. Tasos on

    Καλά, μισοσυμπληεωμένες προτάσεις από πιο πάνω θα βρείτε ουκ ολίγες… Ήθελα λοιπόν να πώ ότι τα στοιχεία αυτά τα δίνουν οι ίδιοι οι χρήστες, οπότε προσωπικά δεδομένα (ΑΝ υποθέσουμε πως στη χώρα μας υφίσταται αυτή η έννοια – δείτε την παραίτηση των μελών της ανεξάρτητης αρχής διαφύλαξης προσωπικών δεδομένων) – δεν υφίστανται, μιας και αντί προσωπικά οι ίδιοι τα κάνουν πλέον δημόσια. Τέλος ασυμπλήρωτης (πιο πάνω) προτασης!! και συγγνώμη…

  10. Evangelos on

    Πολύ πολύ ενδιαφέρον. Έχει όντως τη σημασία της η πολιτική οικονομία των social media και όχι μόνο οι αναλύσεις κοινωνιολογικής χροιάς που γράφουμε εμείς.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: